top of page

Zalanie mieszkania – co robić krok po kroku (kompletny poradnik dla poszkodowanych i sprawców)

  • Zdjęcie autora: TokarTech
    TokarTech
  • 4 dni temu
  • 4 minut(y) czytania

Poniższy poradnik prowadzi przez cały proces po zalaniu mieszkania – od pierwszych działań ratunkowych, przez dokumentację i diagnozę przyczyn, aż po rozliczenie szkody z ubezpieczycielem. Uwzględnia dwa scenariusze: zalał nas sąsiad z góry oraz zalaliśmy się sami (np. awaria instalacji). Tekst akcentuje również konieczność sporządzenia kosztorysu w oparciu o Katalogi Nakładów Rzeczowych (KNR) – dokumentu kluczowego w rozmowach z ubezpieczycielem.


ree

Gdzie możemy się spotkać?


 Usługi realizujemy na terenie miejscowości:  Warszawa, Legionowo, Serock, Jabłonna, Nieporęt, Wieliszew, Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Zakroczym, Czosnów, Łomianki, Leoncin, Pomiechówek, Płońsk, Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Radzymin, Pułtusk, Wyszków :-)​


ree

telefon: 690-629-128



1) Zadbaj o bezpieczeństwo i ogranicz szkody


  1. Odłącz zagrożenia: wyłącz zasilanie w strefie zalania (bezpieczniki), zakręć dopływ wody (główne/zlokalizowane zawory). Jeśli woda dotyka gniazd lub urządzeń – nie dotykaj ich mokrymi rękami.

  2. Zabezpiecz mienie ruchome: przenieś elektronikę, dokumenty, meble i dywany w suche miejsce; podsuwaj podkładki dystansowe pod nogi mebli.

  3. Zatrzymaj dopływ z góry: zapukaj do sąsiada/administracji, wezwij hydraulika lub pogotowie wod-kan. Szybkie zlokalizowanie źródła ogranicza skalę szkód.

  4. Wietrz i rozpocznij wstępne osuszanie: zapewnij cyrkulację powietrza. Nie stosuj intensywnego ogrzewania na mokre jastrychy – grozi spękaniami i wykwitami.


2) Udokumentuj zdarzenie (dowody są kluczowe)

  1. Zdjęcia i wideo: wykonaj szerokie ujęcia oraz detale (szczególnie styki ściana–sufit, ościeża, narożniki, posadzka przy listwach). Rób zdjęcia z widoczną miarką/poziomicą.

  2. Opis szkód: zapisz datę i godzinę, zakres zalania, widoczne zawilgocenia, zacieki, odspojenia tynków/farb, pęcznienie paneli, uszkodzenia mebli i sprzętów.

  3. Protokoły: sporządź protokół zalania (z podpisami stron), protokół interwencji hydraulika (z przyczyną usterki) oraz – jeśli dotyczy – notatkę administracji/OSP/straży pożarnej.

  4. Nie wyrzucaj niczego przed oględzinami: zachowaj uszkodzone elementy do czasu akceptacji przez ubezpieczyciela.


3) Ustal przyczynę i odpowiedzialność


  • Zalał nas sąsiad: zwykle odpowiada z OC w życiu prywatnym (lub z jego polisy mieszkaniowej). Jeżeli przyczyna leży w częściach wspólnych ( piony, dach, hydroizolacje tarasu wspólnego ), odpowiedzialność może spoczywać na wspólnocie/spółdzielni.

  • Zalaliśmy się sami: korzystamy z własnej polisy (ubezpieczenie mieszkania: mury, stałe elementy, ruchomości). Gdy źródło w częściach wspólnych – zgłaszamy równolegle do administracji.

  • Trudne przypadki: pęknięty wężyk, uszkodzona pralka, cofka kanalizacji, nieszczelność posadzki na tarasie – pomocna będzie opinia techniczna niezależnego inżyniera z uprawnieniami budowlanymi.


4) Zgłoś szkodę – szybko i poprawnie


  1. Terminy: zgłoś niezwłocznie w terminie określonym w OWU (często 3–7 dni). Równolegle powiadom administrację.

  2. Komplet dokumentów do zgłoszenia:

    • dane polisy (własnej lub sąsiada), nr mieszkania, data i godzina zdarzenia, opis przyczyny, wstępny zakres szkód,

    • protokół zalania i interwencji, zdjęcia/wideo, ewentualne faktury za interwencję/tymczasowe zabezpieczenia,

    • kosztorys naprawczy wg KNR (patrz pkt 6).

  3. Oględziny likwidatora: obecność przy oględzinach umożliwia wskazanie wszystkich szkód (także ukrytych, np. zawilgocenia pod posadzką, w warstwach ETICS).

  4. Płatności: niektóre polisy refundują osuszanie, lokal zastępczy, transport mienia – sprawdź zakres.


5) Działania techniczne po zalaniu


  1. Diagnostyka wilgotności:

    • tynki/ściany – pomiary wilgotności metodami dielektrycznymi/karbidowymi (w posadzkach cementowych: np : metoda CM),

    • punktowe odkrywki w miejscach wykwitów/odspojeń,

    • termowizja do wykrycia podcieków i mostków wilgoci.

  2. Osuszanie:

    • kondensacyjne (osuszacze + wentylacja), adsorpcyjne (niższe temp.), podposadzkowe (podciśnieniowe nadmuchy przez otwory w wylewce),

    • kontroluj postęp pomiarami; zakończenie dopiero po uzyskaniu parametrów dopuszczalnych dla dalszych robót (np. układania paneli/parkietu).

  3. Dezynfekcja i antyseptyka: zapobiega rozwojowi pleśni (szczególnie w strefach listwy przypodłogowej, ościeży i narożników).

  4. Naprawy odtworzeniowe: skuwki odspojeń, gruntowanie, tynkowanie/ szpachlowanie, malowanie, wymiany okładzin, listew, stolarki, MDF/OSB itp.

  5. Kontrola instalacji: próby ciśnieniowe, wymiana uszczelek/wężyków, przegląd zaworów antyskażeniowych, weryfikacja spadków i syfonów.


ree

Gdzie możemy się spotkać?


 Usługi realizujemy na terenie miejscowości:  Warszawa, Legionowo, Serock, Jabłonna, Nieporęt, Wieliszew, Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Zakroczym, Czosnów, Łomianki, Leoncin, Pomiechówek, Płońsk, Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Radzymin, Pułtusk, Wyszków :-)​


ree

telefon: 690-629-128


6) Dlaczego kosztorys wg KNR jest niezbędny


Ubezpieczyciele rozliczają szkody w oparciu o koszty odtworzeniowe. Aby uniknąć zaniżeń, złotym standardem jest kosztorys naprawczy sporządzony zgodnie z KNR (Katalogi Nakładów Rzeczowych). Taki dokument:

  • Obiektywnie określa zakres i ilości robót (przedmiar) oraz nakłady robocizny, materiałów i sprzętu.

  • Wykazuje niezbędne czynności technologiczne, często pomijane w uproszczonych wycenach (zabezpieczenia, skuwki, utylizacja gruzu, gruntowanie, odtworzenie warstw, odcięcia kapilarne, odkażanie).

  • Umożliwia właściwe zastosowanie współczynników (trudne warunki, wysokość, ograniczona dostępność, technologia osuszania, prace nocne).

  • Jest merytoryczną podstawą roszczeń wobec ubezpieczyciela i służy do formalnych odwołań.

Zawartość rzetelnego kosztorysu KNR:

  1. Opis szkody i przyczyny, dokumentacja foto.

  2. Przedmiar – zestawienie ilości (m², mb, szt.).

  3. Pozycje KNR dobrane do technologii: demontaże, skuwki, utylizacja, osuszanie, odtworzenia warstw (tynki, gładzie, farby, okładziny, listwy), prace instalacyjne.

  4. Ceny jednostkowe (materiały/robocizna/sprzęt) oraz narzuty (K, Z, R, M, S) zgodnie z praktyką kosztorysową.

  5. Podsumowanie wartości netto/brutto z właściwą stawką VAT (w zależności od zakresu – mury/wykończenia/ruchomości).

Uwaga: kosztorys odtworzeniowy nie obejmuje ulepszeń (np. zmiana standardu na wyższy), chyba że polisa to dopuszcza.

7) Scenariusze rozliczenia

A) Zalał nas sąsiad z góry

  1. Ustal dane sąsiada i numer polisy OC.

  2. Zgłoś szkodę do jego ubezpieczyciela oraz równolegle do własnego (jeśli polisa przewiduje wypłatę i regres).

  3. Dołącz kosztorys KNR, protokół i zdjęcia.

  4. Przy sporach o przyczynę lub zaniżeniu wyceny – zleć opinię techniczną i złóż odwołanie z korektą kosztorysu.

B) Zalaliśmy się sami (awaria instalacji)

  1. Zgłoś szkodę z własnej polisy.

  2. Jeśli przyczyna w częściach wspólnych – równolegle zgłoś do administracji (jej ubezpieczyciel).

  3. Wydatki na pilne zabezpieczenie (hydraulik, osuszacz) dokumentuj fakturami – często podlegają zwrotowi.

  4. Kluczowy jest kosztorys KNR – ubezpieczyciele często zaniżają stawki robocizny i pomijają konieczne operacje.

8) Czego nie robić

  • Nie maluj „na mokre” i nie kładź nowych okładzin bez uzyskania akceptowalnej wilgotności.

  • Nie przyjmuj pierwszej wyceny ryczałtowej bez weryfikacji kosztorysem KNR.

  • Nie dopuszczaj do ukrytych zawilgoceń pod posadzkami – prowadzą do pleśni i degradacji.

  • Nie podpisuj protokołów z niepełnym zakresem szkód.

9) Jak możemy pomóc (usługa profesjonalna)

  • Kompleksowa obsługa szkody po zalaniu: inwentaryzacja szkód, pomiary wilgotności (w tym metoda CM), dobór technologii osuszania, opinia techniczna,

  • Kosztorys naprawczy wg KNR – pełen przedmiar, pozycje katalogowe, narzuty, uzasadnienia techniczne (podstawa roszczeń/odwołań),

  • Asysta przy oględzinach i w korespondencji z ubezpieczycielem (w tym w sporach i odwołaniach).

Jeśli potrzebują Państwo rzetelnego kosztorysu KNR lub opinii po zalaniu – prosimy o kontakt. Działamy profesjonalnie, w sposób transparentny i nastawiony na interes poszkodowanego.


 
 
bottom of page